me, kdg
Kim de Groot is a design researcher with an MA in new media. She is part of the lectoraat Communication in a digital age and teaches new media at the Willem de Kooning academy Kim's research deals with the inverted relation between image and reality. Moving from representation to the performative, from the visual to the infrastructural, images are no longer created to represent a reality but to manage it. Kim examines images as informational objects and traces the relations between image, event and media.

tricksters-tricked

warning: Creating default object from empty value in /usr/local/www/cms6/modules/taxonomy/taxonomy.pages.inc on line 33.
KdG

Lissitzky Distribution > opening at van abbe on 23 oct 2010!!


'Lissitzky Distribution' is about the image economy of the museum shop as a distributor of the museum's identity.
De Groot deals with the border between the autonomy and instrumentality of art. As soon as art turns into merchandise and transforms into a button or an image in a catalog or postcard, it opens up possibilities of use. Buying a catalog in the shop is a moment of appropriation, art turns into an approachable object.
By proposing the museum shop as a model for the museum, in which derivative but autonomous images can be produced, De Groot tries to move beyond the fear of the copy. To illustrate this she has redesigned a museum shop classic; the postcard. The cards are an add-on to the existing Lissitzky merchandise of the Van Abbe museum. They do not only extend the concept of merchandising but also stress the value of Lissitzky as the brand of the Van Abbe museum.
By selling the cards as 'new' original fragments of the artwork, they gain social as well as economical value. The painting multiplies through its representation of 12 different cards instead of one. The role of the public is crucial in this image economy; by buying one out of the 12 cards the public chooses her favorite image. This way the cards serve as statistics, the public's ranking of the artwork delivers valuable information for the further branding of the Van Abbe museum.

NL
Design researcher Kim de Groot onderzoekt beeld als infrastructureel en informationeel object binnen de beeldeconomie. 'Lissitzky Distribution' introduceert een alternatieve omgang met de beeldeconomie van de museumwinkel. De Groot zoekt de grens op tussen de autonomie en de toepasbaarheid van kunst. Zodra kunst merchandise wordt en transformeert tot afbeelding op een button, in een catalogus of op een ansichtkaart lijkt er ineens meer mogelijk. In de winkel wordt kunst benaderbaar en is het kopen van een catalogus een moment van toe-eigening.
Met als doel de grens tussen museum en winkel te vervagen en de museumwinkel als model voor het museum voor te stellen heeft De Groot een bekende klassieker opnieuw ontworpen; de ansichtkaart. De ansichtkaarten zijn een voortzetting van de bestaande Lissitzky merchandise van het Van Abbe museum. Niet alleen is het de bedoeling deze merchandise op te rekken maar ook om Lissitzky als het merk van het Van Abbe museum te benadrukken. De Groot stelt de museumwinkel voor als een model dat voorbij gaat aan de angst voor 'de kopie', waar beelden worden gemaakt die afstammen van een origineel kunstwerk maar een eigen autonomie hebben.

Door de kaarten als 'nieuwe' originelen te koop aan te bieden, wordt niet alleen de identiteit van het kunstwerk maar ook die van de toeschouwer relevant. Door de uitsnedes krijgt het werk een economische lading; het schilderij vermeerdert zich van 1 naar 12 kaarten, de oplage verhoogd, er kan meer verkocht worden. Het publiek heeft in deze beeldeconomie een cruciale rol; door één van de 12 kaarten te kopen spreekt ze zich onbewust uit over haar favoriet. Zo fungeren de stapels kaarten als een statistiek en leveren ze waardevolle informatie op voor de verdere 'branding' van het Van Abbe museum.



Syndicate content